Zusammenfassung
Motorische Leistungen schizophrener Patienten können sowohl durch die Erkrankung als
auch durch die antipsychotische Medikation beeinträchtigt sein. In der vorliegenden
Studie wurde der Einfluss externer Triggerung durch ein Laufband auf den Gang bei
drei unterschiedlichen Gehgeschwindigkeiten durch ein ultraschallgestütztes dreidimensionales
Messverfahren untersucht. Räumliche und zeitliche Gangparameter wurden in zwei Gruppen
erhoben: Patienten unter konventioneller neuroleptischer Therapie (n = 12) und bisher
unmedizierte Patienten (n = 10), die jeweils nach Um- bzw. Einstellung auf das atypische
Neuroleptikum Olanzapin erneut untersucht wurden. Nach Umstellung von einem konventionellen
Neuroleptikum auf Olanzapin zeigte sich eine Erhöhung der Schrittlänge und eine Abnahme
der Kadenz bei der sehr langsamen (p ≤ 0,01) und der intermediär langsamen Laufbandgeschwindigkeit
(p ≤ 0,05), während die Parameter bei der normalen Gehgeschwindigkeit unverändert
blieben. In der Gruppe der primär unbehandelten Patienten war nach Einstellung auf
Olanzapin keine signifikante Veränderung der Gangparameter feststellbar. Wir schließen
aus den Ergebnissen, dass konventionelle Neuroleptika die Regulation von Gangparametern
beeinträchtigen und dass dieser Effekt durch externe Stimulation durch Gehen auf einem
Laufband ausgeglichen werden kann.
Abstract
Schizophrenic disorders as well as neuroleptic treatment can affect locomotion. The
study assessed the influence of neuroleptic treatment on externally triggered gait
on a treadmill at three different velocities via ultrasonic topometric gait analysis.
Spatial and temporal gait parameters were assessed in two groups of schizophrenic
patients either under treatment with conventional neuroleptics (n = 12) or without
neuroleptic treatment (n = 10) and re-assessed after treatment change to the atypical
neuroleptic olanzapine in a repeated measures design. After switch from conventional
neuroleptics to olanzapine patients showed an increase of step length and decrease
of cadence at the low (p ≤ 0.01) and the intermediately low treadmill velocity (p
≤ 0.05), whereas the parameters remained stable at the normal gait velocity. Significant
differences between the untreated state and treatment with olanzapine were not detectable.
We conclude that conventional neuroleptic treatment impairs the regulation of gait
parameters and that this effect can be reversed at slow gait velocities by external
stimulation via treadmill walking.
Literatur
1
McCreadie R G, Hall D J, Berry I J, Robertson L J, Ewing J I, Geals M F.
The Nithsdale schizophrenia surveys. X: Obstetric complications, family history and
abnormal movements.
Br J Psychiatry.
1992;
160
799-805
2
Putzhammer A, Mueller J, Heindl B, Broll K, Pfeiff L, Perfahl M, Hess L, Koch H.
Threedimensional ultrasonic gait analysis in schizophrenic patients.
Psychiat Prax.
2003;
30 (S2)
106-109
3
Putzhammer A, Heindl B, Broll K, Pfeiff L, Perfahl M, Hajak G.
Spatial and temporal parameters of gait disturbances in schizophrenic patients.
Schizophr Res.
2004;
69
159-166
4
Morris M, Iansek R, Matyas T, Summers J.
Abnormalities in the stride length-cadence relation in parkinsonian gait.
Mov Disord.
1998;
13
61-69
5
Morris M E, Iansek R, Matyas T A, Summers J J.
Stride length regulation in Parkinson's disease. Normalization strategies and underlying
mechanisms.
Brain.
1996;
119 (Pt 2)
551-568
6
Mushiake H, Inase M, Tanji J.
Neuronal activity in the primate premotor, supplementary, and precentral motor cortex
during visually guided and internally determined sequential movements.
J Neurophysiol.
1991;
66
705-718
7
Andreasen N C, Nopoulos P, O'Leary D S, Miller D D, Wassink T, Flaum M.
Defining the phenotype of schizophrenia: cognitive dysmetria and its neural mechanisms.
Biol Psychiatry.
1999;
46
908-920
8
Andreasen N C.
A unitary model of schizophrenia.
Arch Gen Psychiatry.
1999;
56
781-787
9
Hanakawa T, Fukuyama H, Katsumi Y, Honda M, Shibasaki H.
Enhanced lateral premotor activity during paradoxical gait in Parkinson's disease.
Ann Neurol.
1999;
45
329-336
Dr. Albert Putzhammer
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität Regensburg
93042 Regensburg
Email: albert.putzhammer@medbo.de